כמנהל, לבטח תגיע העת שבה תצטרך להתמודד עם ביצועים ירודים או ביניוניים במקרה הטוב או עבודה לא תקינה, במקרה הרע. כולנו טועים, וכולנו יכולים לחפש אחר דרכים לשיפור העבודה שלנו. כמנהל פרויקט, באחריותך לעזור לצוות שלך ללמוד מהטעויות הללו ולמצוא דרכים לשפר את איכות עבודתם.
יחד עם זאת, העברת ביקורת בונה יכולה להיות משימה לא פשוטה. ייתכן שלא תדעו להבחין בינה לבין ביקורת רגילה, או שלא תדעו כיצד להעביר אותה בצורה שתתקבל על ידי חברי הצוות שלכם בהבנה או באופן כזה שחברי הצוות יתפתחו מתוך ביקורת.
מתן ביקורת שתכליתה לעורר שינוי חיובי היא מיומנות שיש ללמוד.
חברת פי. אמ. טים באמצעות פי. אמ טים אקדמי מעבירה את קורס ניהול הפרויקטים המוביל בישראל
להלן 5 טיפים שיאפשרו לכם להעביר ביקורת בונה לצוות שלך בצורה טובה יותר:
- העבירו את הביקורת באופן אישי: דואר אלקטרוני עשוי להיראות כדרך הטובה ביותר לתקשר עם אנשי מקצוע עסוקים במשרדים מסוימים, אך זו לא תמיד הדרך הטובה ביותר לתקשר מידע רגיש. אין טון בדואר האלקטרוני, ומשהו שאתה מתכוון לומר באמפתיה ובהבנה עשוי להיקרא בצורה שטוחה או אפילו מתוך כוונה זדונית.
חשוב לקיים את השיחות הללו באופן אישי כדי שטון הדיבור ושפת הגוף שלך יוכלו לעזור לרכך את המסר ולעורר תחושה של עבודת צוות להשגת מטרה משותפת, כמו כן תוכל לקבל חזרה מידע באשר לאיך מתקבל המסר שלך ע"י התשובה ושפת הגוף של חבר צוות הפרויקט. אם אתה מודאג מכך שלקולגה שלך אין את הגישה הנכונה בעבודה - איך שזה בא לידי ביטוי - אז שיחה אישית תעזור לך להבין אם זה המקרה.
- התמקדו בשינויים דיסקרטיים הניתנים לביצוע: ביקורת יכולה בקלות רבה להפוך למתקפה אישית או להתלהמות משתוללת שמקיפה את כל מה שאתה לא מרוצה ממנו עם העובד.
חשוב להיות מאוד ממוקד במה שאתם מתכוונים לומר לפני שניגשים לעובד ולחשוב על הנקודה הראויה לשיפור.
התמקדו בנקודה אחת או שתיים בכל פעם כדי שלא להציף את העובד. לאחר ביצוע השיפור ע"י העובד- אם עדיין יש צורך בשינויים נוספים, ניתן יהיה לבקר שוב בשיחה כדי להעריך את ההתקדמות ולהציע המשך שיפור.
- היו ליברליים עם שבחים: תמיד קשה לשמוע ביקורת, לא משנה כמה טוב זו מועברת. ניתן לעשות את זה קצת יותר נסבל על ידי ציון לחיוב או העברת מילה טובה על אספקטים אחרים בעבודת איש הצוות. אל תחכה עד שיהיה לך משהו שלילי לומר כדי להלל. עשה לך הרגל לשבח את חברי הצוות שלך כשאתה רואה אותם עושים משהו נהדר או כשהם מבצעים עבודה טובה. בהמשך, כשיהיה צורך בהעברת ביקורת בונה, ניתן יהיה לבנות על הפרגון שסיפקת בעבר כאמצעי איזון לביקורת הבונה.
- עודדו פתרון בעיות: ניתן לשתף את העובד ולחשוב ביחד בהתייחס לפתרון עליו חשבת על מנת לקדם למידה ושיפור אמיתי. אם העובד יבין מדוע שיטת פעולה מסויימת נבחרה, אז הוא יבין את המטרה הסופית ולמה נקודה מסויימת צריכה להשתנות ויכול לתרום לפתרון. חשוב שהעובד יבין ואף יקבל תחושה שהוא חלק מעיצוב הפתרון או הדרך לפתרון בעיה.
- היה מודל לחיקוי: אם מישהו מטיף לעובד על איחור אבל אז מגיע למשרד בעצמו באיחור – אין לצפות לשינוי. אם אתה מדבר עם אחרים על איך להתמודד עם רכילות בעבודה, אל תרכל בעצמך. חשוב לספק מודל חיובי לחיקוי לסוג ההתנהגות שאתה רוצה לראות.
בנוסף לספק מודל לחיקוי משלך, אתה יכול לתמוך בעובדים בביצוע שינויים חיוביים על ידי מתן חונכות, תמיכה או הכשרה מתמשכת.
אף פעם לא קל לשמוע ביקורת, וזה יכול להיות אפילו יותר קשה לנסות לתת אותה כביקורת קונסטרוקטיבית. פיתוח אסטרטגיות מתחשבות להעברת ביקורת יכול לעזור להבטיח שהמסר שלך יישמע כך שאתה והצוות שלך יכולים לעבוד יחד כדי ליצור שינוי חיובי. אסטרטגיות אלו יכולות לעזור לך להשיג את המטרות הללו.
* המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך מיועד לנשים וגברים כאחד
מאמר זה נכתב ע"י
דן ברזילי,MEng ,BSc ,PMP
מנכ"ל ומנהל פרויקטים